Terug van weg geweest - week 3 en 4

30 januari 2018 - Oss, Nederland

Hallo iedereen,

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik weer terug in Nederland, wat erg raar is na 6 maanden in het buitenland geleefd te hebben. Afgelopen week heb ik geen blog geschreven, dit omdat er niet veel was gebeurd in week 3 van dit jaar, maar ook omdat mama en papa in Zweden waren en ik hier meer tijd in wilde steken dan in het schrijven van een blog. Sorry voor diegene die het graag hadden willen lezen.

Om te beginnen zal ik maar vertellen wat ik in de week voor het weekeind van week 3 had gedaan. NIETS J ik had eigenlijk alleen wat genetflixt, met vrienden afgesproken en wat voor-onderzoek gedaan voor mijn scriptie. Op zaterdag had ik met Benedikt en Ameer afgesproken om te gaan lunchen in een Arabisch restaurant. Hier namen we een maaltijd die (volgens mij) traditioneel Egyptisch is. Na de lunch ging ik boodschappen doen, zodat ik eten in huis had wanneer mama en papa kwamen, de laatste keer alleen boodschappen doen in Malmö. Ik kocht extra veel pakken thee in, omdat ze in NL niet alle thee verkopen die ik daar dronk.

Op zondag ging ik mijn huisje schoon maken en de was wassen, zodat alles weer helemaal schoon was. Toen ik op een gegeven moment met mijn laatste trommel droge was van het washok naar mijn gebouw terug liep, hoorde ik een bus aankomen rijden en kwamen mama en papa om de hoek. Mama was aan het filmen en vond het prachtig dat ik buiten stond toen ze aankwamen. We gingen de spullen die mama en papa mee hadden genomen uit de camper laden en daarna zijn we bij mij naar binnen gegaan. Alles stond al klaar voor hun komst (thee en koffie warm, genoeg stoelen, etc.) dus begonnen we eigenlijk vrij snel met een fika. Deze dag hebben we overigens niet veel gedaan.

Op maandag (week 4) gingen we naar Söderåsens Nationalpark. Dit is een natuurpark waar je kunt wandelen (fietsen, kanoën) op verschillende routes. We besloten om te beginnen met de gele route (langs het hoogste punt van Skåne – de provincie – Kopparhatten) en dan wanneer we de blauwe route tegen kwamen op deze route door te lopen. Blauw ging namelijk niet langs dit punt, maar was een langere en uitdagendere route. Alle routes in dit park kun je overigens lopen als ongetraind wandelaar. Het park was vrijwel in zijn geheel wit van de sneeuw, maar we hadden ons goed aangekleed dus het was niet erg koud. De trapjes die we op moesten waren soms erg glad, maar ook de wat steile heuvels bij de blauwe route waren soms nog best uitdagend door de sneeuw en het ijs. In het park was vrijwel niemand, wat te verklaren is aan dat het een doodgewone maandag was, maar dit was voor onze beleving erg leuk. Ik zal later ook nog de foto’s van deze week op deze blog plaatsen. Het was een prachtige route en we kwamen precies bij zonsondergang terug bij de auto. In Zweden wordt het in schemering heel snel donker in de winter, althans… dat zeggen mama en papa. Voor mij was het niets raars, wat zal komen doordat ik hier langzaam de overgang van langere dagen dan in NL in de zomer, naar kortere dagen dan in NL in de winter.

Op dinsdag gingen we naar de stad fietsen om het Malmöhus en het Teknikens och Sjöfartshus te bezoeken, dit zijn de twee leuke musea van Malmö als je het mij vraagt. En de kosten zijn erg laag: 20Sek voor studenten en 40Sek voor volwassenen, onder 18 jaar is gratis. Voor dat geld kun je beide musea bezoeken, dus het is erg goedkoop!! Tussen de twee musea door zijn we gaan eten bij Rosegården, wat een neo-Aziatisch restaurant is, hier kun je voor 100Sek lunchen. Een buffet met onbeperkt eten en drinken in de prijs. Die avond hadden we dan ook niet veel honger dus hebben we soep als avondeten gegeten wat later in de avond.

Op woensdag had ik een gesprek gepland staan om 12:30 voor mijn scriptie. Dit was gewoon via Skype, dus kon ik in mijn kamer doen. We stonden wat later op deze dag en mama en papa zijn rond een uur of 11:30 richting IKEA gegaan, waar ik later die dag ook naar toe zou komen. Het gesprek ging goed, voor het onderzoek wat ik ga doen zijn twee hoofdvragen en dus twee studenten, tijdens dit gesprek bespraken we wie welke vraag zou gaan doen. Ik heb uiteindelijk de vraag gekregen over het nazorg traject. Om even te vertellen wat ik precies ga doen (context is altijd fijn): Ik ga mijn scriptie schrijven voor het ‘team internationaliseren ASH’, dit is de werkgroep van docenten van mijn opleiding die zich bezig houden met de internationalisatie van de studenten. Vorig jaar was er al onderzoek gedaan voor dit werkteam en toen werd een aanbeveling gegeven voor onderzoeken die we nu dit jaar gaan uitvoeren. Ik heb hierin het traject nazorg, de andere student heeft het stuk voorzorg. In mijn onderzoek ga ik dus bekijken/onderzoeken wat studenten (en docenten) nodig hebben wanneer ze terug komen van een internationale stage of minor. Waarbij de hulp die ze graag zouden ontvangen op alle gebieden kan en mag liggen, het gaat namelijk over het terugkomen in de maatschappij van NL en niet alleen over het terug komen op school. Na het gesprek ben ik op de fiets naar IKEA gegaan, waar ik vrij snel al spijt van had. Het waaide namelijk behoorlijk hard en ik kwam nauwelijks vooruit. Bij de IKEA aangekomen gingen we daar eten en hebben we nog wat dingen gekocht. Hierna zijn we naar Emporia toe gelopen, mijn favoriete winkelcentrum van Malmö in de wijk Hyllie. Hier heb ik mama en papa de winkels laten zien waar ik vooral kwam.

Op donderdag gingen we naar ‘Ale Stenar’ een historisch monument met stenen. Ook deze dag waaide het nog goed en vooral boven op de heuvel waar de stenen stonden, pakte we goed de wind. Nadat we boven de stenen hadden gezien, besloten we om van de heuvel af te lopen om langs de zee te gaan wandelen. Dit was een erg steile heuvel en het naar beneden gaan moest echt stapje voor stapje anders zakte het zand onder je voeten vandaan. De kust was een stenenstrand en ik denk dat het hier in de zomer erg druk is, maar nu waren alle restaurants leeg en verlaten. Na de wandeling gingen we terug naar Malmö, waar we besloten om nog even bij de brug langs te gaan. Je kunt namelijk onder de Öresundbron doorlopen, iets wat ik wel eens deed. Ook hier is het erg rustig en heb je prachtig uitzicht over de zee, Kopenhagen en Linhamn.

Op vrijdag gingen we naar Kopenhagen, hier bezochten we eerst de grootste ‘Flying Tiger Copenhagen’, LEGO-store en de Disney winkel en daarna zijn we naar de Rundetaarn toe gegaan. Dit is een hoge toren die je kunt beklimmen om vervolgens Kopenhagen te kunnen bezichtigen van bovenaf. Hierna gingen we lunchen in een restaurant waar ik de zoutste friet in de geschiedenis van friet gegeten heb!!! Man wat was die friet zout!! Door de zoutheid van de friet, smaakte de rest van het eten best flauw, het was dus niet echt een toegevoegde waarde… Na de lunch wilde we nog naar Rosenbergslott, echter zouden we dan 45 minuten hebben om het gehele slot te bezoeken en besloten we om enkel door de tuinen te lopen van het kasteel. Ook zijn we via Kastellet naar de kleine Zeemeermin te gaan, het was er weer een drukte met een heleboel Aziatische toeristen. Via de pier zijn we vervolgens terug gelopen richting centraal station, waar we ook nog even Nyhavn hebben gezien. Toen ik terug kwam uit Kopenhagen, ging ik naar de house-warming van Tuuli, die een paar weken geleden had besloten haar verblijf in Malmö met een half jaar te verlengen. Het was een erg gezellig feest, jammer dat dit het laatste feestje was L

Op zaterdag zijn we naar Lund gegaan, hier hebben we de dom bezocht en zijn we naar Kulturen gegaan, dit omdat mijn favoriete museum in Lund dicht is i.v.m. renovatie. Het was voor mij de eerste keer in Kulturen en op de kaart zag het er niet extreem groot uit. We waren er om 13:00 en het park zou sluiten om 16:00 (ma-vrij 12:00-16:00, zat-zon 10:00-16:00). We waren er dus niet erg laat, maar het was te kort om alles te zien! Dit terwijl veel dingen nu dicht waren vanwege de winter. Kulturen is een historisch openlucht museum. Met allemaal huisjes van vroeger uit Skåne en een paar huisjes uit andere gebieden van Zweden. Het was een erg leuk museum. Deze avond ging ik naar de spelletjes avond die Benedikt gaf, et was erg gezellig. We hebben geweerwolft en Uno gespeeld. Ook was dit mijn afscheid van de vrienden die ik in Malmö gemaakt heb.

Op zondag begonnen we met het ruimen van mijn kamer, spullen die we niet meer zouden gebruiken alvast opbergen en inladen in de auto. Zo kom je er toch wel achter dat je toch behoorlijk veel spullen hebt in een appartement. Verder was zondag vooral een dag dat we het wat rustiger aan zouden doen.

Op maandag (week 5) gingen we alles goed opruimen en inruimen. We hadden een strakke verdeling. Mama was van het appartement opruimen en schoonmaken. Papa was van de camper inruimen en ik was van het inpakken en sjouwen, ik was gewoon overal. Om 10:00 had ik met iemand afgesproken die mijn bed zou overkopen, papa en ik hadden het bed in de auto geladen en waren precies om 10 uur op locatie. Alleen had het meisje zich verslapen en moesten we dus even wachten. Zodra ze er was gaf ze mij het geld voor het bed en tilde ik het bed samen met haar naar haar nieuwe appartement. Hierna ging het opruimen en inruimen door. Alle was hadden we gewassen, zodat alles schoon mee kon en rond 15:30 waren we klaar. Om 16:00 reden we van het terrein af richting de brug. Super raar om weg te rijden van je huis, wetende dat je hier waarschijnlijk nooit meer terug komt. Ik liet gewoon een thuis achter met het wegrijden. Het eerste stuk waaide het erg hard, papa reed en ik zat met hem voorin en papa moest het stuur goed vasthouden om niet weggeblazen te worden. In Denemarken kom je over 4 bruggen, waarbij de windkracht nog eens heftiger was dan op land. Na papa ging mama rijden en ben ik achterin gaan zitten. Hierna ging ik rijden, ik reed zelf Nederland binnen, waarna ik het stuur weer over gaf aan papa. We waren tussen 03:15 en 03:30 ergens thuis. Toen hebben we nog een deel van de camper al uitgeladen en zijn we gaan slapen.

Vandaag had ik me verslapen. Ik had om 08:45 les en werd een paar minuten voor de start van de les wakker, ik ben dus snel in mijn kleren geschoten en ben met de auto naar school gereden. Waar ik slechts een half uur te laat aankwam. Oepsie, gelukkig had ik alleen de introductie van mijn nieuwe klasgenoten gemist. Na de les ben ik naar huis gereden en heb ik ontbeten en de camper mee verder uitgeruimd. Plus al mijn spullen naar mijn kamer toe genomen. Hier staat het nu helemaal vol met mijn spullen uit Malmö, en pakketten die ik gedurende mijn verblijf in Zweden had ontvangen. Zo meteen ga ik toch nog maar even slapen, want zo’n 3 á 4 uur in een nacht is toch behoorlijk kort als je wel gewoon actief gereden hebt en de dag ervoor rond half zes wakker werd.

Ik hoop dat jullie mijn avontuur in Zweden leuk vonden om te lezen, ik vond het in ieder geval leuk om mee te maken. En ik zie jullie allemaal snel weer.

Hejdå en groetjes uit Oss.

1. Mama:
    30 januari 2018
    Het was een erg leuke week samen met jou in Zweden. Ook hebben papa en ik genoten van jouw blog, maar ik kan mijzelf zo voorstellen dat de meeste lezers niet weten hoeveel 100 sek is. Misschien kun je hierover nog meer vertellen??
  2. Henrieke:
    31 januari 2018
    Voor iedereen die zich afvraagt wat de waarde van de SEK (Zweedse kroon) is: 1SEK is ongeveer €0,10. Dus 100Sek is ongeveer €10,00. Voor de actuele wisselkoers kun je verschillende websites bezoeken voor het bekijken van de wisselkoers tussen verschillende valuta's, zoals: https://www.wisselkoers.nl/zweedse_kroon .