Soggen - week 51/52

31 december 2017 - Malmö, Zweden

Hallo allemaal,

Weer eens later dan gepland, maar ik vind dit wel een mooie en bijzondere dag om mijn blog op te schrijven. De laatste dag van 2017!

Om te beginnen met vorige week – week 51. Het was eigenlijk een erg leuke week waarin ik niet veel heb gedaan. Of nou ja… ik was veel aan het soggen, voor diegenen die niet weten wat dit betekend: Studie Ontwijkend Gedrag; SOG. Wanneer dit zich in de praktijk afspeelt maken we er een werkwoord van door er ‘en’ achter te plakken. Dus ja, niet echt een productieve week!

Op woensdag had ik echter wel een sollicitatie gesprek voor een afstudeeropdracht, waarvan ik op vrijdag te horen kreeg dat ik was aangenomen! Ik ga mijn scriptie schrijven voor het team van internationaliseren op de ASH. De ASH is de naam van mijn academie op Avans. Ik ga onderzoek doen naar wat studenten, docenten en mentoren/SLB’ers nodig hebben in een buitenland traject. Wat zich richt op derdejaars stages. Hier heb ik erg veel zin in! En vanaf januari kan ik beginnen aan dit project!

Op zondag vertrok ik in de vroege morgen naar Götenborg, hier ging ik heen met Benedikt en twee andere jongens. Het weer in Götenborg was vrij slecht en op de dag van kerstavond was ALLES dicht. De anders bruisende stad, leek nu wel uitgestorven. Er was niemand op straat. Ook is het daar al erg vroeg donker en voelde het dus snel alsof het al heel laat was. Dit terwijl het daar simpelweg om drie uur echt donker begint te worden. We hebben vrij veel binnen gedaan, veel kaartspellen gespeeld en musea bezocht. Ook zijn we naar de dierentuin in Slotsskorgen gelopen, waar we een lange tijd bij de elanden hebben gestaan. Dit park en zijn dierentuin zijn wel echt het hoogtepunt van Götenborg voor mij! De kaartspellen die we hebben gedaan zijn Big Two, Stiches en Skip-Bo. Verder hebben we hints gespeeld met zelfgemaakte kaartjes en hebben we veel mind-games gedaan. Met raadsels of dingen op een bepaalde manier doorgeven om het goed te doen.

Op kerstavond besloten we om Aziatisch te eten, één van de jongens komt uit Taiwan en dus gingen we Taiwanees eten. Super lekker!!! Op eerste kerstdag aten we Oostenrijks, Benedikt komt hier namelijk vandaan en de andere jongen studeert normaalgesproken in Oostenrijk. Ook dit was erg lekker. In de ochtenden aten we steeds pannenkoeken en brood met beleg. Het waren drie erg leuke dagen en op tweede kerstdag namen we de laatste Flixbus terug naar Malmö. Deze zou eigenlijk om 18:15 vertrekken, maar de bus was een half uur vertraagd. Tijdens de rit terug naar Malmö kwamen we ook nog eens in een grote file terecht. Files zijn erg onnatuurlijk in Zweden, in de steden is het vaak druk en moet je dus wachten, maar op snelwegen is het een raar fenomeen. File betekend altijd: Er is iets mis. Dus wegwerkzaamheden of een ongeluk. In dit geval was het een ongeluk. Er bleek een grote vrachtwagen van de weg afgeraakt te zijn, de berm in en tegen een groot verkeersbord tot stilstand gekomen te zijn. Er waren veel politie en takelwagens aanwezig op het moment dat wij langs de vrachtwagen reden. Ook had de politie blokken op de weg gelegd en waren er borden neer gezet waar omheen geslalomd moest worden, dit allemaal om snelheid te verminderen. Het rare vond ik dat direct na het passeren van de vrachtwagen alles weer meteen volledig door reed. Er was geen verkeersopstopping meer te bekennen en zelfs niet extreem veel auto’s op de weg, alsof ze zomaar allemaal verdwenen na het passeren van de vrachtwagen.

Toen was het dus alweer deze week, de laatste week van het jaar. Ik moest nog veel doen voor mijn verslag doordat in het werk natuurlijk erg had uitgesteld. Toch heb ik nog geen moment van totale stress en/of paniek gehad, ik geloof dat het goed gaat komen. Vanaf donderdag ben ik eigenlijk begonnen met literatuur zoeken voor het onderwerp en gisteren heb ik het merendeel uitgewerkt. Vandaag ga ik er ook nog hard mee aan de slag, voor ik straks weg ga om nieuwjaar te vieren. Dus nog even knallen. Op woensdag vóór 12:00 moet het verslag worden ingeleverd. Dus ik heb nog 2 dagen om de puntjes op de i te zetten na vandaag.

Vanavond ga ik uiteten met wat vrienden die ook in Malmö zijn, waarschijnlijk gaan we naar een besloten feest in de Turning Torso. Dit is het hoogte gebouw van Zweden. Echter is nog niets zeker, dus misschien gaan de plannen van uitgaan in Kopenhagen ook wel door. We gaan het beleven.

2017 was niet MIJN jaar, maar wel een goed jaar. Ik begon het jaar met een gescheurde enkelband, waar ik nog altijd last van heb. Haalde mijn scriptie niet :( had een super leuke vakantie en mocht naar Zweden toe. Hier in Zweden heb ik veel geleerd, vooral over wat ik belangrijk vind en hoe ik in het leven sta. Dit wist ik vooraf ook wel al een beetje, maar door hier op mezelf aangewezen te zijn leer je bepaalde dingen beter of anders. Ik heb dit jaar super leuke mensen ontmoet en ben super blij met al mijn vrienden en familie. Dit jaar heb ik overigens super veel kaarten ontvangen van mensen, wat me erg vrolijk maakt! Normaal ben ik degene die altijd kaartjes stuurt en nu heb ik hier een muur vol hangen met kaartjes die ik ontvangen heb. Dus voor iedereen die kaarten gestuurd heeft: Super bedankt!!! 2018 gaat ook niet mijn jaar worden, maar wel hoop ik er weer een mooi jaar van te maken. Ik heb niet echt goede voornemens, want waarom starten op 1 januari. De dag waarop mensen geforceerd beginnen aan goede voornemens en waarbij uit onderzoek blijft deze voornemens het kortste stand houden. Maar wel wil ik weken aan mijn motivatie zodat ik in juni 2018 mijn diploma op zak heb en wil ik meer met mijn conditie gaan doen. Aan mijn conditie start ik nadat ik mijn verslag af heb, want ook hier in Zweden kan ik hier al wat aan gaan doen.

Ik wens iedereen alle goeds toe in 2018, dat het geluk ons mag toejuichen.

Liefs uit Malmö

1. Jacqueline:
    31 december 2017
    Fijne jaarwisseling en ik hoop dat je nog wel een gedachten switch kan maken. Gedachten geven krachten, dus als je al bij voorbaat zegt dat het jou jaar niet wordt 😦 . Je gaat je diploma halen, vooraf je scriptie maken waar je zin in hebt, contact houden met je familie en vrienden en je laat je nog eens verrassen! Dat klint toch positief en realistisch. Ga er voor en ik weet dat je er zeker iets moois van gaat maken 😊😉. Stap voor stap geen stappen over slaan want dan wordt je uiteindelijk toch weer terug gefloten 😆😍
  2. Mama:
    31 december 2017
    Dit is het verslag van week 52 denk ik, een jaar heeft toch 52 weken? Veel plezier tijdens de jaarwisseling en tot snel xxx.
  3. Joop sanders:
    Positief denken, 2018 wordt jou jaar
    Je zult er vol voor gaan en.het komt allemaal goed