Varberg - week 2

17 januari 2018 - Malmö, Zweden

Hallo iedereen,

Hier weer een berichtje uit Zweden, alles gaat nog altijd goed. Alleen omdat ik bijna naar huis ga en hier niet heel veel meer onderneem, vergeet ik eigenlijk dat ik iedereen toch nog wel een beetje op de hoogte moet houden.

Vorige week, ging ik op donderdag avond naar een concert vanuit Lund University. Hier moesten wat vrienden van me optreden en de concerten hier zijn meestal echt heel erg leuk. Ook deze keer was het weer een succes! Voor het concert begon waren Ameer en ik wat aan het kletsen, toen er een ander meisje aan kwam lopen. Ze bleek een nieuwe student te zijn aan Lund Universiteit (Campus Malmö) en Benedikt te kennen. Annika (zoals dit meisje heet) komt uit Duitsland Als je ooit dacht dat Aziaten overal ter wereld zijn heb je het fout!! Dit zijn de Duitsers, de Duitsers zijn OVERAL!  :D

Het was erg gezellig en na het concert zijn we met z'n allen naar de bus toe gelopen. Omdat het erg koud was, besloot ik om maar gewoon door te lopen tot ik niet bij een busstation hoefde te wachten (slimme keuze, vond ik zelf).

Over koud gesproken, de temperatuur ligt hier eigenlijk constant tussen de 3 en -2 graden. Echter is de gevoelstemperatuur tussen de -6 en -10 graden. Dus het voelt een heel stuk kouder dan dat het daadwerkelijk is. Voor diegene die nu net als ik vaak denk, denken: "Hoe meet je een gevoelstemperatuur?!" Het lijkt me sterk dater iemand de hele dag buiten staat om dit te beoordelen, het zal wel een formule zijn. Qua sneeuw valt het hier enorm mee (of tegen, ligt natuurlijk aan je perspectief). Het sneeuwt hier niet, ik heb tot nu toe sinds ik in Malmö ben 2 keer sneeuw gezien. Dit was een hele dunne laag die in de avond/nacht viel en de volgende dag rond 12:00 al weer verdwenen was.

Op vrijdag vertrok ik met de trein richting Varberg, hier woont Hannah. Een vriendin van me uit Taizé en we hadden besloten om af te spreken. Varberg is 2 uur en 50 minuten vanaf Oxie station, maar gelukkig had ik mijn muziek en een goed boek bij me. De trein naar Varberg zat stampvol en natuurlijk bleef de helft van de trein achter in Helsingborg, drie keer raden waar ik zat. In het verkeerde deel van de trein natuurlijk. Er ontstond een hele volksverhuizing toen we bijna bij Helsingborg waren, dit omdat mensen die uit de trein moesten gingen lopen, maar ook de mensen die nog wel in de trein moesten blijven zitten. Uiteindelijk vond ik een plekje op een enorm tochtende plek in de trein, maar ik zat. Vanaf Helsingborg werd het omroepen van de plaatsen die we passeerde ook minder belangrijk leek wel. Tot Halmstad werd het 1x omgeroepen en na Halmstad gewoon niets meer. Ik deed dit traject echter voor de eerste keer en Varberg is geen extreem grote plaats, dus hielt ik via Google maps maar bij waar ik was.

Op het station aangekomen stond Hannah al te wachten, we gingen boodschappen doen en naar haar huis toe. Hier hebben we de eerste dag eigenlijk niet veel gedaan. We hebben 'Fantastic Beasts And Where To Find Them' gekeken en Taco's gegeten. De volgende dag (zaterdag) zijn we naar Ullared gegaan waar een groot warenhuis is dat Gekås heet. Dit is het goedkoopste warenhuis van Zweden waar ze ALLES verkopen (op meubels na, daarvoor is IKEA). Hier hebben we wat geshopt en gegeten, waarna we besloten om tickets te kopen voor de bioscoop. Eerst gingen we nog naar huis toe, waar we 'step up' hebben gekeken en daarna naar de bioscoop waar we 'The Greatest Showman' hebben gezien, een erg leuke Musical Film met goede acteurs. Niet alle nummers waren een hit, maar er zitten er een aantal erg goede tussen. Op het einde kwamen we er tevens achter dat het een waargebeurd verhaal is. Na de bios zijn we naar Hells Burger gegaan om te eten, dit schijnt de beste eetgelegenheid te zijn van Varberg. Ik verwarde hier de bediening erg door in het Engels te bestellen, maar vervolgens wel op Hannah te reageren als zij iets in het Zweeds zei en toen ik zelf in het Zweeds drinken bestelde. Ze snapte er niets van! Varberg heeft een populatie van rond de 34.000, als vergelijking Den Bosch heeft 108.000 inwoners. En in de winter is er niet erg veel te doen in deze plaats. Achter ons zaten twee mannen te eten, wat niet heel gek is in een restaurant natuurlijk... Ik ving op wat ze zeiden en bedacht me 'he! die taal ken ik' maar besefte nog niet welke taal dit is. Ik heb dit vaker dat ik iets herken, maar niet kan plaatsen welke taal dit precies is. Het bleek dus Nederlands te zijn! Er waren Nederlanders in deze plaats!! Van alle mensen die we hadden kunnen treffen, ontmoette ik twee mannen uit Den Hoorn bij Delft. Dit leidde tot een gesprek tussen deze twee mannen en mij, wat erg raar is voor de Zweedse bevolking. In de Zweedse cultuur praat je niet zomaar met 'vreemden' en ga je helemaal niet gezellig met ze doen. Maar wij waren vrolijk aan het kletsen. Toen de bediening aan Hannah vroeg of ik deze mensen kende antwoordde Hannah dus ook met 'Nee, ze hebben elkaar zojuist ontmoet, maar dit is gewoon heel Nederlands'. Die mensen wisten niet wat ze waren over komen, rare Nederlanders. Voor Hannah was het echter minder shockerend, gezien het feit dat ze heel wat Nederlanders kent.

Na het eten, gingen we naar huis en hebben we de eerste film uit de Harry Potter reeks gekeken, we wilde eigenlijk een Marathon doen maar het was al 02:30 toen we klaar waren met de eerste film! Dus besloten we te gaan slapen.

De volgende dag hadden we met Richard af gesproken (die kennen we ook vanuit Taizé), Hij studeert nu in Vessigebro wat naast Falkenberg ligt. We gingen hem ophalen op zijn uni en en zijn daarna fika gaan houden in Falkenberg. Het is grappig om te zien dat we elkaar (ook Hannah en Richard) elkaar in de zomer van 2015 hebben leren kennen en nu 3 jaar later alles nog gewoon hetzelfde is. We kunnen het nog steeds goed met elkaar vinden en hebben plezier met elkaar. Terwijl we toch allemaal erg veranderd zijn, blijft dit hetzelfde. Na deze super gezellige dag in Falkenberg ben ik met Hannah terug gereden naar Varberg waar ik de trein nam richting Malmö - Kopenhagen. Ook deze trein was erg druk, maar ik had wel een fijne zitplek gevonden.

Deze week begon erg langzaam, ik hoef eigenlijk niets meer te doen en zo gedraag ik me momenteel ook wel een beetje. Vandaag besloot ik echter om even wat actie te ondernemen, zo heb ik schoon gemaakt, mijn bed online te koop aangeboden, dingen geregeld op DUO, E-mails gestuurd over de transfer van mijn punten van Malmö naar Avans.

Dat was het weer voor deze week!

Tot snel, hejdå

1. Jacqueline:
    18 januari 2018
    succes met het besef dat je binnenkort afscheid moet nemen. je bent weer een hele ervaring rijker en hebt aan den lijven kunnen ondervinden of zweden jou woonland kan worden. geniet extra nu je er nog bent.