Santa Lucia - week 50

18 december 2017 - Malmö, Zweden

Hallo allemaal,

Dit is de eerste week dat ik geen lessen meer heb, want vorige week woensdag was mijn laatste les. Van mijn klasgenoten zijn er al een groot aantal terug naar huis toe of op vakantie naar een warm land. In de laatste les, zoals ik vorige week al vermeld had, moesten we een presentatie geven over het onderwerp waarna we onderzoek doen. In mijn geval wat gebarentaal met de cognitieve ontwikkeling doet. De docent was erg enthousiast over mijn onderwerp en in de komende weken moet ik dit onderzoek uitvoeren, want op 3 januari moet ik het verslag inleveren. Het is een onderzoek, waarbij ik literatuur gebruik die andere onderzoekers hebben geschreven en onderzocht.

Naast dit onderzoek, ben ik ook weer begonnen met meer aandacht besteden aan het Zweeds leren, dit omdat ik hier eigenlijk alleen maar Engels praat. Mijn vrienden zijn voornamelijk niet Zweeds en als ik met Zweden ben is het raar om Zweeds te gaan praten omdat we hiermee dan de mensen die geen Zweeds praten buitensluiten. Dus praat ik eigenlijk alleen maar Engels. Maar nu ben ik weer flink aan de slag om mijn woordenschat en kennis op grammatica te vergroten. Doordat ik steeds meer mensen leer kennen die vloeiend de taal spreken, kan ik nu met meer mensen oefenen. Wat erg leuk is natuurlijk om te doen.

Op de sinterklaas pakjesavond met de familie had ik een december kraslot gekregen en ik heb al bijna prijs! Ik duim op een mooie prijs :) Maar we zullen het zien, nog 13 dagen tot de 31e. Dan weet ik wat ik gewonnen heb, SPANNEND!!!

Ook ben ik de laatste tijd wat meer aan het experimenteren met koken. Ik kan wel koken, maar maak voornamelijk dezelfde gerechten klaar. De laatste week probeer ik wat andere gerechten uit en maak ik dingen die ik normaal niet zou maken. Erg leuk om te doen en meestal ook super lekker! Wel blijft de keuken niet mijn specialiteit, ik bak liever dan dat ik kook. Helaas heb ik hier geen normale oven, dus moet ik wachten tot fabruari! Dan ga ik eens flink bakken :)

Voor diegene die zich afvragen wanneer ik naar Nederland kom: ik weet het nog niet zeker maar ik moet uiterlijk de 31e mijn sleutel inleveren. Ik kom de 30e of de 31 naar huis toe, zoals het er nu uit ziet. Maar omdat mama en papa me ophalen, is het niet helemaal zeker wanneer we precies gaan. In januari zal ik hier meer over vermelden. Maar de 31e kom ik zeker weer naar Nederland.

Ow, ik vergat bijna te vertellen over de avonden uit!

Op woensdag gingen we naar een Santa Lucia concert. Santa Lucia is een meisje wat het licht op haar hoofd draagt in de vorm van kaarsen. Van oudsher werd op St. Lucia de langste dag van het jaar gevierd, doordat er een andere kalender werd gebruikt dan die we nu kennen schoof deze dag van de 21e langzaam naar de 13e, waarop dit feest in Scandinavië sinds de middeleeuwen wordt gevierd. Ze vieren het licht wat in de donkerste dagen van het jaar centraal staat. Daarnaast wordt met dit feest de kerstperiode ingeluid. Het is een christelijk feest, en de kerken zaten stamp vol, er stonden lange rijen voor de deuren van de kerken al ruim een uur voor de dienst begon. Wat vrienden en ik besloten om naar de buitendienst op het grote plein te gaan. De dienst begon met een wandeltocht van Trianglen door de hele stad naar het grote plein toe. Hier was een groot koor en zongen ze de nummers. Waar normaal gesproken eigenlijk alle nummers in het Zweeds zijn, werden hier ook Engelstalige nummers gezongen. Helaas regende het deze avond, maar dat maakte de liederen niet minder mooi.

De dag erna op donderdag gaf de muziek academie van Lund universiteit (locatie Malmö) een concert in een kerk in Malmö. Eén uur voor het begon waren we aanwezig, toen gingen ook de deuren open. Jules gaf hierover in het begin wat commentaar, maar al snel zat de kerk helemaal vol en vanaf 18:30 kon je eigenlijk vrijwel niet meer binnen komen. Het was een erg leuk kerstconcert en ik genoot goed van alles nummers die werden opgedragen. Na het concert gingen we met een aantal mensen wat drinken in een bar. Het was een erg geslaagde avond!

Dat was mijn week weer, tot volgende week. Ik zal dan na de feestdagen weer een update geven.

Hejdå!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henrieke:
    18 december 2017
    Voor diegene die graag een Sante Lucia dienst willen zien, hier is een link van een ochtenddienst. De dienst is in het Zweeds, maar de nummers klinken prachtig!