Het leven is een groot feest - week 49

13 december 2017 - Malmö, Zweden

Hallo iedereen,

Weer een beetje later dan gepland, want druk druk druk!

Vorige week dinsdag sloot ik af met dat ik een pakketje had ontvangen en niet wist van wie deze was, voor de Sanders onder de familie zal dit echter geen grote verrassing zijn geweest van wie het pakketje was. Maar het was van mijn super lieve peet oom en peet tante <3 Super lief van ze. Er zat lekkers en wat leuke dingetjes in het pakket.

Verder had ik aan het begin van vorige week erg veel last van mijn knie, deze pijn is nu helemaal verdwenen. Voornamelijk doordat ik er voor gezorgd heb om mijn knie erg veel rust te geven.

Op woensdag ging ik naar een concert in Grand Öl&Mat, hier gaven de studenten van ‘teacher sing-a-song writer’ een kerstconcert en een vriendin van me moest hier dus ook optreden. Het waren erg leuke nummers en er hing een erg goede sfeer. Na het concert ben ik hier nog rond blijven hangen en heb ik wat meer mensen van Lund Universiteit (campus Malmö) ontmoet, dit is overigens de school van waaruit het concert werd gegeven.

Op vrijdag had ik was-dag, ik had mijn huisje weer volledig schoon gemaakt en daarna alles gewassen in de wasruimte. Dit is sowieso een vereisten in mijn toekomstige woning, het hebben van een eigen wasmachine! Want ik vind het zo irritant dat ik niet kan wassen wanneer ik dat wil, maar wanneer ik mezelf heb ingepland.

In de avond had ik een bal, dit werd georganiseerd in Etagé. Een club in Malmö. Ik had een fancy jurkje aan getrokken en vrienden vanuit school hadden zelfs hele galajurken over laten vliegen. Eenmaal aangekomen op het feest, waren wij een van de eerste die binnen waren. We gingen met de bartender praten bij de bar, hij was zich enorm aan het uitsloven voor ons. Erg grappig om te zien. Toen het wat drukker werd, bleek dat vrijwel alle mannen in pak waren, maar vrijwel geen vrouwen droegen een fancy jurk… Dat is iets wat niet vaak gebeurd, mannen die meer aandacht besteden aan het thema dan vrouwen dat doen.

Het was een erg gezellig feest, waarbij veel mensen Zweeds tegen ons begonnen te praten en waarbij veel Zweden super graag Engels met ons wilde praten. Want Zweden zijn over het algemeen erg bescheiden en verlegen over hun Engelstaalgebruik, ze kunnen het erg goed. Maar ze willen het niet fout doen en dus praten ze niet in het Engels. Echter, wanneer ze dronken zijn vinden ze het helemaal niet meer erg om in het Engels te praten. Niet dat het per definitie dan beter gaat, maar omdat alcohol ze meer zelfverzekerd maakt.

Op zaterdag gaf Tuuli een feestje, ik was de enige op het feest die geen muziek studeert en dus ook de enige van Malmö Universiteit. Maar des al niet te min, het was erg gezellig en ik hen super leuke mensen hier ontmoet. Ik kende slechts een paar mensen, maar nu ken ik er een aantal meer. Mensen die het tevens ook erg leuk vonden dat ik op het feestje was en met wie ik naar huis ben gefietst. Ik heb gedurende deze avond erg leuke gesprekken gehad en sinds Tuuli uit Estland komt, was het een vodka feest. De mensen met wie ik voornamelijk zat en ik, wij waren de enige die nog nuchter waren op het feest. Terwijl iedereen super dronken was, zaten wij ons dood te lachen om het gedrag van de anderen. Zo ging Tuuli Zweeds tegen ons praten, waarbij ze halve zinnen maakte en haar verhaal dus compleet abstract was. Terwijl wij aan het discussiëren waren wat ze nu eigenlijk aan het zeggen was, raakte zij verward en ging ze maar over iets anders praten.

Zondag was een erg relaxte dag, waarbij ik niet al te veel heb gedaan. Op maandag wilde ik een heleboel doen, maar voelde ik me hondsberoerd. Ik vertoonde griep/koorts symptomen, warm/koud, zweten, het hele pret pakket. Hierdoor kreeg ik niet erg veel uit handen, terwijl ik dit wel echt van plan was.

Op dinsdag voelde ik me een heel stuk beter, en besloot ik dus flink aan de bak te gaan omdat ik vandaag een presentatie had. Ik schreef het eerste stuk van een verslag wat ik ga schrijven als laatste opdracht van deze minor. De presentatie van vandaag is over welk onderwerp we gebruiken voor ons verslag en waarom we voor dit onderwerp hebben gekozen. Ik ga schrijven over wat gebarentaal doet met de cognitieve ontwikkeling.

Dan was het weer voor deze week, hejdå!

1. Ella:
    13 december 2017
    Leuk om steeds te lezen! Je kunt best aan de bak als columnist! Wij wensen je vast fijne Zweedse kerstdagen en heel veel geluk en succes voor 2018! Groetjes Ella en Wiel en de ouwe Snuf xxx
  2. Jacqueline:
    13 december 2017
    Succes met het maken van je opdracht. Leverd je in Nederland iets op als je het daar goed afrondt of is het voor je eigen ontwikkeling?
  3. Mama:
    15 december 2017
    Leuke week heb jij achter de rug, tot snel xxx mama
  4. Henrieke:
    18 december 2017
    Tante Jacqueline, dit half jaar hier is voor mijn minor. Ik krijg voor de lessen hier (als ik mijn laatste toets haal) 30 EC. Dit zijn de studiepunten die ik moet halen gedurende dit half jaar. Zonder deze punten haal ik mijn diploma niet. Dus het is voor mijn opleiding, maar ook voor mijn eigen ontwikkeling natuurlijk. Echter volg je altijd een opleiding ter ondersteuning van de eigen ontwikkeling ;)