Bezoek - week 39

3 oktober 2017 - Malmö, Zweden

Hallo iedereen!

Weer eens een berichtje niet op maandag, sorry daarvoor. Vorige week had ik bezoek, Mitch en Nienke waren hier in Malmö. De eerste dagen had ik school, lessen van Zweedse en Duitse professors.

De les van de Duitse professors ging over re-integratie werk en schuldhulpverlening in Zweden en Duitsland, dit zijn in Nederlandse begrippen 'MWD' [Werk Maatschappelijke Dienstverlening] werkzaamheden. Werk dat mij totaal niet aanspreekt. Ik wil met groepen werken en werken met mensen met psychische problematieken (zoals autisme). Deze lessen vond ik dan ook niet echt erg leuk, maar in alle andere landen dan Nederland horen deze vormen van Sociaal Werk gewoon in het algemene programma.

Wat ik erg interessant vind om hier te beleven is het verschil tussen de opleidingen Sociale Studies/Sociaal Werk in verschillende Europese landen. Ik had eigenlijk verwacht dat de opleidingen wel allemaal ongeveer hetzelfde zouden zijn, maar dit is echt niet het geval.

• Zo duurt een bachelor opleiding in vrijwel alle landen 3,5 jaar, waar dit in Nederland 4 jaar is.
  • Werken ze in veel landen met semesters, terwijl we in Nederland in jaren denken; ik zit nu in mijn vierde jaar, niet in mijn zevende semester.
  • Heeft Nederland een behoorlijk hoog aantal stage-uren die je in je opleiding moet lopen en is dit in alle andere landen aanzienlijk lager.
  • Is het lesprogramma van de Nederlandse versie van bachelor Sociaal Werk erg gericht op het ontwikkelen van leiderschap en komt dit in alle andere landen niet voor in het les programma. Ook werken met methodieken (een methodiek is een geheel van vak-theoretische kennis waarmee je een hulpverlenend doel probeert te bereiken) is in Nederland erg belangrijk, in Zweden wordt de focus vrijwel alleen maar gelegd op de methoden (een manier van werken). In Nederland leren we dus de hoofdstromingen binnen de methodieken en vanuit die methodieken leren we verschillende methoden die binnen een specifieke methodiek vallen. Hier in Zweden is dat compleet anders.

Dit zijn zo een paar voorbeelden van de verschillen die ik hier merk. Ik vind het leuk om deze verschillen te zien, maar ook om de verschillen tussen werkwijzes per land/regio te zien. Bijvoorbeeld in het drugsbeleid, ouderenzorg of het bestrijden van armoede.

Gisteren had ik mijn laatste les van deze periode - mijn minor hier bestaat uit 3 periode's - en maandag heb ik mijn eerste examen. Deze week ben ik voor de rest vrij om te leren. Het examen van maandag is van 08:15 tot 12:45, een behoorlijk lang en groot examen dus! Om me voor te bereiden ga ik alle artikelen die we hebben gekregen nogmaals doorlezen, heb ik een woordenboek geleend bij de bieb en ga ik een begrippenlijst maken. Genoeg te doen dus!

Dan het bezoek van vorige week. Op woensdagochtend zouden Nienke en Mitch aankomen op het vliegveld van Kopenhagen, om ze te verrassen besloot ik om ze op te gaan halen. Ik had namelijk toch pas om 10:15 les en dat kon ik goed combineren met het ophalen. Wat wel betekende dat ik erg vroeg op stond!! Het was tevens de eerste dag dat ik hier met openbaar vervoer zou gaan reizen. Iets waar ik al erg veel commentaar over gehoord had, maar - zo dacht ik - ik ben de NS gewend, ik kan dit aan. Daar ging ik meteen de mist in. Ik had een soort van OV-reiskaart gekocht (voor 20SEK) en hier genoeg geld op gezet, ik dacht dus dat ik moest inchecken bij een van de palen die op het station stonden. Echter deed de paal het niet, dan maar zwart reizen dacht ik. Ik ben dus van Oxie station naar Kopenhagen airport gegaan zonder in te checken. Later kwam ik er achter dat het OV systeem in Skåke (het verschild per provincie hoe het openbaar vervoer geregeld is, in Västland - regio Göteborg - werken ze wel met het zelfde systeem als Nederland) heel complex werkt. Je hebt namelijk je ov-kaart, waarmee je kunt betalen. Máár je moet ook nog een ticket uit een automaat toveren -.- Want waarom zou je dat allemaal automatiseren? Naast het feit dat het ticketsysteem dus totaal niet praktisch is, zijn de treinen hier in 100% van de gevallen te laat. Ik heb geen ene keer dat ik nu hier met de trein ging, een trein gehad die op de juiste tijd aanwezig was. Als de vertrektijd eigenlijk 12:45 is, komt de trein nooit voor 12:49 aan! Ook worden veel treinen ineens geannuleerd, dan rijden ze gewoon helemaal niet meer! Dit had ik dus toen ik Mitch en Nienke op ging halen... Ik had twee treinen die gewoon geannuleerd werden, ook wordt hiervoor geen reden gegeven. Hij rijdt gewoon niet meer...

Gelukkig kwam ik wel op tijd aan op het vliegveld, jammer dat ik - door alle vertraging - wel al had laten weten dat ik op het vliegveld was...

Na de sleutel afgegeven te hebben ben ik naar school gegaan en zij naar mijn appartement.

Op donderdag had ik weer school en zijn we na school bij Vapiano's gaan eten, wat hier in Zweden wel iets duurder is dan in Nederland.

Op vrijdag gingen we naar Lund toe, waar we de universiteit van Lund, de Kathedraal van Lund en twee musea hebben bezocht. Lund is niet groot, maar wel erg leuk om te zien! Het eerste museum wat we bezochten was naast de universiteit en de kathedraal, het was een historisch museum. Gratis entree voor studenten. In het museum was een tijdelijke tentoonstelling over een heilige van de kathedraal die was opgebaard en in 2006(?) uit zijn kist werd gehaald. Een erg interessante tentoonstelling! Daarnaast vond je er informatie over beelden die in de kerk gebruikt werden.

Het tweede museum was een museum voor moderne kunst, wat zich vooral richt op het proces van waaruit het eindproduct gemaakt wordt. Zo vindt je een kunstwerk, maar zie je ook de schetsen die gemaakt zijn gedurende het ontwikkelproces. De visie van dit museum is dat het proces minstens - maar misschien wel belangrijker - net zo belangrijk is als het eindproduct. We gingen hier heen op een speciale avond, waarin er extra shows waren. Tijdens deze avond was de entree ook gratis.

Op zaterdag gingen we naar Kopenhagen, waar we bij de food-truck hal gegeten hebben, dit is een grote loods waar allemaal food-trucks instaan. Een food-truck is een eettent waar ze street-food verkopen. In deze hal zijn zit-plekken gecreëerd en kun je op die plekken wat eten of drinken. Het is een erg leuke plek en zeker een van de hoogte punten van Kopenhagen. Verder hebben we hier veel woonzaken bezocht, Mitch zijn favoriete bezigheid! Hebben we al helemaal bedacht hoe onze huizen eruit gaan zien, wanneer we een eigen huisje krijgen.

Op zondag zijn we Malmö zelf in gegaan en hebben we o.a. het museum van de moderne kunst gezien, een museum wat altijd gratis entree heeft. Het is geen groot museum, maar wel erg leuk. Daarnaast gingen we in de avond eten bij Benedikt, een vriend van hier in Malmö.

Op maandag was het voor hen alweer tijd om naar Nederland terug te gaan, nu zit ik hier dus weer alleen in mij appartement. en de ruimte die ik nu heb!! Ik kan gewoon lopen zonder op matrassen te letten ;)

Gisteren na school zag ik dat er een Taize-dienst was in Lund, omdat ik hier nog opzoek ben naar goede Taizé-diensten om te reflecteren besloot ik hier heen te gaan. School gisteren was trouwens van 08:15 tot 13:00, opstaan om 05:30!!!

Na de treintijden gezien te hebben, besloot ik te gaan fietsen. Op de fiets was de reistijd namelijk maar 10 minuten langer. Van hier naar de kapel waar de dienst in werd gehouden is 24km, dus een rit van zo'n 78 minuten volgens Google Maps. De heenweg verliep prima, ik fietste het stuk in minder dan 70 minuten en was ruim op tijd aanwezig. De dienst leek een beetje op die van Rotterdam, alleen hebben ze hier een groot gedeelte van gedeelde reflectie in de dienst aangebracht. Na de dienst was er een soort van bijbel-introductie waarin we een bijbeltekst gingen bespreken. Toen ik terug naar huis ging fietsen (om geld voor een treinticket te besparen) had ik al vrij snel spijt dat ik toch niet de trein had genomen. Ik merkte aan mijn benen en knieën dat het toch wel behoorlijk zwaar was, ik had de hele weg wind tegen terwijl ik langs open velden fietste en erg veel heuvels had. Maar het is me gelukt, ik denk dat ik de terugweg  in zo'n 85 minuten gefietst heb.

Nu is het tijd om af te sluiten en te gaan leren! Aju-paraplu en tot volgende week!

Hejdå

1. Ella:
    4 oktober 2017
    Leuk om te lezen bezige bij! En je conditie zal wel prima zijn met al die kilometers die je fietst. Heel veel groetjes uit Oss xxx