Ik heb weer post! - week 40

9 oktober 2017 - Malmö, Zweden

Hoi allemaal,

Nu maar weer eens een keer een berichtje op de geplande maandag. De tijd gaat hier nog altijd erg snel, sterker nog de eerste periode van dit half jaar zit er na vandaag officieel op! Vandaag had ik mijn toets die deze periode afsluit en morgen begint periode 2, in totaal zijn er 3 periode's.

Maar voor ik naar vandaag ga, eerst even naar vorige week. Vorige week stond voornamelijk in het teken van leren en proberen zo min mogelijk te soggen. Want het is toch behoorlijk lastig om zonder context te leren voor een 5 uur durende - achteraf gezien dus 4 uur durende - toets. We hadden met de hele klas de gegeven artikelen (waaruit in de toets 4 artikelen behandeld werden) verdeeld en iedereen las een artikel en maakte hier een korte samenvatting van. Daarnaast hadden Jules en ik een definitielijst gemaakt, waarin we behandelde begrippen uitgewerkt hadden om te leren. Deze definitielijst werd vervolgens door verschillende klasgenoten uitgebreid, zo hadden we een lijst met alle begripen die we zouden moeten weten.

Naast het voorbereiden van de toets heb ik wat Zweedse taal geleerd en lekker genetflixt. Verder ben ik op vrijdagavond uit geweest!! We gingen naar Interpool, zeker niet te verwarren met Interpol. Bij Interpool kun je shuffleboarden, poolen, darten en waarschijnlijk nog veel meer. Het drinken was er erg duur (wat ligt aan de soort horeca gelegenheid) maar de activiteiten vielen qua prijs wel mee en waren erg leuk. We hebben eerst een uur gedart en daarna een uur (en 2 minuten; hiervoor moet je letterlijk extra betalen xD ) geshuffleboard. Nu hoor ik je denken, wat is een shuffleboard, heel begrijpelijk. Ik heb zo'n ding nog nooit in Nederland (buiten de Sims3 om) gezien! Het is een beetje de moeilijkere variant van sjoelen. De link laat je een foto zien van de shuffleboard tafel: https://www.shuffleboard.net/images/P/honeyoak12-1.JPG.

Nadat we uitgespeeld waren zijn we nog even naar een kroeg gegaan, waarna we naar huis gingen.

Zaterdag was het de bedoeling dat ik naar de stad zou gaan en hier op de markt eten ging kopen, waarna ik naar de Lidl zou gaan voor overige spullen. Helaas besloot Moeder Natuur dat het weer eens tijd was om regen met bakken uit de hemel te laten neerkomen op dit stukje aarde... Het regende niet een beetje, het regende HARD! en de hele dag lang... Hierom ging ik maar naar de ICA (de AH van Zweden, zeker niet de goedkoopste optie) toe die hier 5 min fietsen/20 min lopen vandaan is. Natuurlijk kocht ik drinken wat al over de datum was... beetje jammer. Wat ik hierin wel geleerd heb ik om altijd de datum op een artikel te controleren. Zo leer je ook van vervelende dingen.

Zondag was weer een leer en Netflix-dag, vrij saai dus.

Vanochtend begon mijn dag weer eens erg vroeg. Om 08:15 hadden we een examen, dus moest ik op tijd op school aanwezig zijn. Op Malmö University krijg je de dag van het examen pas te horen waar het examen is, hierbij staat de locatie waar de examens plaats vinden altijd vast. Het merendeel van de academisch heeft examens op Gäddan, de locatie waar ik het meeste les heb. In de examenruimte kwam ik er achter dat het examen maar tot 12:15 duurde, daar waar ik - en 90% van mijn klas - er vanuit ging dat het examen tot 13:00 zou duren. Ik hoor je nu denken, van 08:15 tot 12:15 is lang! En dit is zeker waar, helemaal mee eens. Het was een mega lang examen, maar ik heb heel snel gewerkt en was slechts 5 minuten voor de eindtijd klaar... Mijn twee Schotse klasgenoten gaven zelfs aan dat zij moeite hadden met de tijd, terwijl Engels hun moedertaal is. Een groot gedeelte van mijn klasgenoten konden niet alle vragen invullen en één kon slechts ongeveer de helft invullen! Dit zijn overigens geen studenten die erg veel moeite hebben met de Engelse taal, lezen of schrijven.

De taal was voor mij niet zo lastig, wat ik wel lastig vond was dat er woorden in een woordenlijst gevraagd werden die ik nog nooit gezien had. Die niet zijn gebruikt in de lessen of artikelen die we moesten lezen, hierin ging ik wel aan mijzelf twijfelen. Na het examen kwam ik er alleen achter dat mijn mede-studenten hier precies hetzelfde over dachten.

Het lastigste gedeelte van het examen was het laatste deel, hierin moesten we een soort van verslag schrijven waarin we uitlegde wat de hybride is tussen liberale, coöperatieve en sociale democratie. Waarbij we tevens een voorbeeld moesten geven uit het land van herkomst. In mijn geval dus Nederland. Over dit onderwerp hebben we in de klas meermalen gesproken en kon ik voorbeelden geven. Echter liep ik stuk op het gedeelte waar ik de Nederlandse voorbeelden moest gaan geven ter uitleg van het onderwerp. De traditionele vorm van Nederlandse politiek en hoe de politiek nu geregeld is.... echt, al sla je me dood. Ik heb geen idee! Ik weet dat we nu voornamelijk in de 'third way' zitten, dit houdt in dat we over het algemeen in het midden zitten qua politieke voorkeuren. Hier heb ik een mooi verhaal over verteld en hopelijk is het goed.

Hier in Zweden zit er geen limiet op hoe snel de docent toetsen na moet kijken, en Jonas (de docent) zei meteen al dat we over een paar WEKEN ons punt krijgen. Het is nu hopen op het beste en hopen dat we het punt snel terug krijgen!

Na het examen ben ik boodschappen gaan doen, zeker niet onbelangrijk. Naar huis op Oxie gefietst, geluncht, producten geruild bij de plaatselijke supermarkt en mijn lege flessen/blikjes ingeleverd en daarna ging ik naar het postkantoor! Want ik kon tussen 15:00 en 17:00 mijn post ophalen :) Ik had dus al 2,5 week geen post ontvangen, maar toen ik mijn post zag was ik best verbaasd over de hoeveelheid die ik had ontvangen. Ik was - bij het openen - zo blij als een kind op pakjesavond. Echt super leuk, post ontvangen. Op het postkantoor gaven ze aan dat ze hoopte op het einde van de week weer post te kunnen bezorgen op Panelgatan - Oxie.

Nadat ik het postkantoor bezocht had, ging ik naar een concert van een vriend van me. Hij studeert aan de academie van muziek van Lund University, Malmö campus. Hier had hij een klein klassiek concert met wat klasgenoten van hem. Samen met Jules en Tuuli ben ik gaan kijken, het was erg leuk om te zien! Plus die muziek is zo mooi ♫ ♥.

Nu ben ik weer thuis en ga ik zo eten koken, want ik heb best veel honger.

Tot volgende week, hejdå!

1. Mama:
    9 oktober 2017
    Fijn Henrieke dat je de post hebt ontvangen en dat er ervan genoten hebt. Leuke kussens trouwens 😊. Hopelijk hangt je wand snel vol met leuke kaarten xxx 🤗
  2. Jacqueline:
    10 oktober 2017
    fijn dat je je vrije tijd met vrienden kunt doorbrengen. ook gemakkelijk dat je een netwerk opbouwt voor in de toekomst:]