Ontstoken oog - week 41

16 oktober 2017 - Malmö, Zweden

Hallo allemaal,

Mijn eerste week van de tweede periode zit er op en de week is voorbij gevlogen! In deze periode gaan we naast de lessen, de praktijk in. Niet voor een stage, maar bedrijven bekijken. Dit moeten we echter grotendeels wel zelf regelen, maar een van onze docentes helpt ons hierbij. Het lijkt me erg leuk en interessant om organisaties en instellingen te bekijken.

Buiten de lessen heb ik vorige week de hele week last gehad van een 'ontstoken' rechter oog. Hij heeft 9 dagen non-stop getraand en vandaag was de eerste dag dat hij dit niet deed, ik hoop dus dat deze trend doorzet! Maar ja, mijn oog was aan het tranen, het leek net alsof ik een duikbril ophad die constant langzaam volliep met water. Op de fiets of openbare plekken keken mensen me constant vreemd aan, niet gek ook... Ik bedoel, ik was hefig aan het huilen met één oog. Naast dat het er erg raar uit zag, was het behoorlijk irritant. Het belemmerd namelijk enorm je zicht en het kost veel concentratie doordat je constant niet veel ziet met je rechteroog. Dit weekeind werd het tevens nog een stapje erger, de huid rondom mijn oog begon namelijk behoorlijk te irriteren. Dit komt waarschijnlijk doordat de huid constant nat was en er veel wrijving met de huid was, wanneer ik het traanvocht weg veegde. Ik ben met deze klachten niet naar de dokter geweest, dit omdat ik mijn huisarts in Oss had gebeld en deze me een advies van reinigen had gegeven en gezegd had dat als het niet binnen twee weken over was, ik naar de dokter moest gaan. Het bezoeken van een dokter in Zweden is echter behoorlijk complex, zo heb ik ondervonden. Als je hier ziek bent volg je deze stappen in Zweden wat voor iedereen geldt:

1. Je gaat naar de apotheek (Apotheket) en vraagt de apotheker om advies.
  2. Wanneer de klachten niet verdwijnen ga je naar de Vårdcentralen; een soort van huisarts, alleen hebben ze meer kennis en apparatuur in huis dan een Nederlandse huisarts heeft. Je kunt hier niet behandeld worden, als je geen Zweeds persoonsnummer hebt. Tevens kun je alleen naar een vårdcentralen in je eigen gemeente en die het dichtste bij je huis is, je kunt dus niet kiezen.
  3. Je gaat naar het ziekenhuis; dit is dus stap 2 voor een buitenlander. In het ziekenhuis vindt je specialisten.

Verder heb ik geleerd dat wij als Nederlanders veel te ongeduldig zijn. Of nou ja, in vergelijking met Zweden dan... Hier is 6 uur wachten bij een vårdcentral of ziekenhuis niet raar. Moet je geopereerd worden heeft heeft het niet zo zeer extreem veel spoed? Dan kun je hier tot 2 maanden op een wachtlijst komen te staan. Mocht de wachtlijst langer dan 2 maanden zijn, mag je in een ander ziekenhuis geopereerd worden, misschien kun je daar volgende week al terecht.

De reden dat je niet zomaar overal geopereerd kan worden, is omdat ze hier werken in zelfbesturende gemeenten. De reden waarom de wachttijden zo lang zijn? Geen idee!! Niemand kan me antwoord geven op die vraag. Feit is wel, dat ik er niet perse veel voor voelde om naar het ziekenhuis te gaan voor mijn oog, plus dat ik ook niet perse een halve dag in het ziekenhuis/vårdcentralen wil wachten tot er eindelijk iemand naar mijn simpele oog kan kijken. note: als je echt spoed hebt, ga je sowieso meteen naar het ziekenhuis voor spoedhulp en wordt je echt wel sneller geholpen.

Ziek worden/zijn in Zweden is dus geen aanrader, het is vooral complex en extreem lang wachten. Tip: wordt nooit ziek in Zweden.

Naast mijn huilende rechter oog, heb ik ook leuke dingen gedaan.

Zo heb ik op dinsdag samen met Jules en Ameer 'Kunsthal Malmö' bezocht, dit is een gratis museum.

Heb ik op vrijdag een Estonians feest gehad lees: een vodka feest. Dit was een huisfeest van een vriendin van me van Lund University, ze studeert aan de 'Academie voor muziek' hier in Malmö. Jules en ik waren de enige studenten van Malmö University, de rest was van Lund University. Maar het was een erg gezellig feest, waarbij ik leuke mensen heb ontmoet :)

Zaterdag was een redelijk zware dag, ik had Vodka en Wijn gedronken (die combi is geen aanrader) en het zorgde er eigenlijk voor dat mijn lichaam niet echt actief wilde zijn. Ik was niet ziek, maar had gewoon totaal geen puf in me. In de avond had ik echter afgesproken met Jules en Sonja om samen te koken en daarna een film te kijken. We hebben Flamkücken gemaakt en pannenkoeken met chocolade, erg lekker. Hierna gingen we een film kijken, eerst wilde we een Oostenrijkse film kijken, maar gezien het feit dat ik geen Duits kan en er geen ondertiteling beschikbaar was in het Engels, gingen we Alice in Wonderland (2010) kijken. Hierna heb ik een feestje afgewezen en ben ik lekker terug naar huis gegaan.

Op zondag ging ik samen met Jules naar Lund, hier hebben we 3 (gratis) musea bezocht en hebben we fika gehouden in de stad. Hier ging ik overigens 's avonds naar een studenten-mis in een kerk, waarvoor ik was uitgenodigd. De dienst was vrijwel volledig in het Zweeds. Ik voelde me niet erg aangetrokken tot deze dienst, dus ik ga het gewoon bij Taizé houden! Veder wil ik hier wel met Sint Lucia naar een kerkdienst toe gaan, omdat ik denk dat dit erg mooie diensten zijn.

En toen was het alweer vandaag!

Ik heb overigens geleerd op zaterdag dat ik erg blij ben met mijn studie op Oxie, Sonja woont op 'Rönnen Internationaal' een internationaal studentenhuis (van Malmö University). Hier wonen 24 personen per verdieping, delen ze één keuken per verdieping - ze hebben wel allemaal een eigen badkamer, worden IEDERE avond huisfeesten gegeven en heb je totaal 0 privacy. De prijs om er te wonen is overigens bijna 5.000 SEK, dus niet eens goedkoop. Ik woon goedkoper!

Dat was mijn week weer, hejdå!

Owja, ik heb trouwens ook tickets gekocht voor het 'International Halloween Festival "The Forbidden City" Malmö-Lund'. Dit is een studenten feest, die in een heleboel wereldsteden wordt gehouden, in Nederland in Rotterdam. het is op 26 oktober en vrijwel mijn hele klas gaat hier heen :D Nu al zin in het opmaken voor het feest!

1. Jacqueline:
    17 oktober 2017
    beterschap met je oog. soms is het goed een ongemak even af te kijken zodat het lichaam de tijd krijgt zelf te genezen. meteen medicijnen is ook niet alles gezien sommige bijwerkingen. nu bouw je misschien een natuurlijke weerstand op:]
    veel plezier.
  2. Wal:
    22 oktober 2017
    Hoi Henrieke. Hoe gaat het nu met je oog,gaat het al wat beter? Ik lees al dat je daar niet zo snel naar de dokter gaat, dat is wel heel omslachtig. Wat hebben wij het in Nederland dan toch makkelijk. Ik heb je foto's bekeken,ik denk dat het een mooi land is. Fijn dat je ook een vriendengroep hebt, jullie ondernemen leuke en leerzame uitstapjes maken. Groetjes en vel liefs het gaat je goed. Tante Ans