De eerste week - week 34

28 augustus 2017 - Malmö, Zweden

Hallo allemaal,

Hier een kleine update over mijn verblijf. Ik heb nog altijd geen vaste woonruimte, maar ik heb wel gesprekken over een woonruimte. Het gaat nu vooral over praktische zaken als een contract en wanneer ik in het appartement kan intrekken. Het is een appartement in Oxie, dit is een wijk in Malmö. Hier heb ik een eigen kamer met keuken en een badkamer. Alles dus voor mijzelf. Het is in een complex waar alleen studenten en jongeren tussen de 18 en 25 mogen wonen, en nog in aanbouw. Hopelijk krijg ik vandaag nog meer zekerheid over dit appartement!

Momenteel zit ik nog op 'First Camp' camping in Malmö. De eerste dagen hebben mama, papa, Gerleen en ik hier gestaan met de camper, maar zij zijn gisteren naar huis vertrokken. Nu zit ik hier in een klein huisje, maar ik hoop snel dus een eigen plek te hebben want dit is behoorlijk duur!

Toen vrijdag duidelijk werd dat ik nu nog niet in de kamer kon trekken, ging ik van relaxed naar stress mode. Waarbij veel emoties los kwamen, bij zowel mij als bij de rest. We besloten toen om om 00:15 een spelletje te gaan spelen 'mens erger je niet' om 01:30 waren we eindelijk klaar met spelen! Maar het hielp echt tegen de gespannen sfeer. De rest van het weekeind bleef wel emotioneel en ook het vertrek was zwaarder dan ik gedacht had.

Ik besloot daarom ook om uit het huisje naar de stad toe te gaan en daarna naar Oxie toe te fietsen. Lekker mijn hoofd leeg maken, eenmaal terug in het huisje merkte ik de stilte op. Iets wat ik thuis altijd erg waardeerde, maar nu voelt het leeg. Hopelijk, wanneer ik mijn eigen plek heb, dat dit gevoel snel veranderd en dat ik gewoon mijn drive vind in het leven hier in Zweden.

Vandaag was mijn eerste les op Malmö University, ik was naar het lokaal gegaan wat op de e-mail stond. De les begon om 10:15 en ik was om 09:50 bij het lokaal. Meteen vond ik het raar dat alle mensen (voornamelijk meiden) elkaar kende en allemaal Zweeds spraken. Niemand sprak Engels of kende een ander niet. Toen op het beeldscherm in de klas Kuntvetenskap kwam te staan, bedacht ik me dat het waarschijnlijk het verkeerde lokaal was. Een andere jongen dacht hetzelfde! In de mail stond het verkeerde lokaal...

Eenmaal in het juiste lokaal leerde ik mijn klas een beetje kennen. We zijn met 12 personen. Waarvan er één man is, hij komt uit Zweden. Dan hebben we één Zweedse vrouw die naast haar werk deze track volgt om meer kennis te verwerven over het werkveld. Twee Schotse meiden, één Nederlander uit Appeltern (de wereld is behoorlijk klein) en zes Duitsers, waarvan er één in Oostenrijk studeert en één haar volledige bachelor in Zweden doet. Een groep met diversiteit en van wat ik tot nu toe heb gezien, een leuke en gezellige groep.

In de klas zijn we opgedeeld in 3 werkgroepen en ik zit in groep 'Blue', in deze groep moeten we groepsopdrachten maken en over bepaalde onderwerpen discussiëren. In mijn groep zit de Zweedse jongen, een Schot en een Duitser.

Morgen is de eerste echte lesdag, dus nu ga ik de lesstof lezen en de opdracht voor morgen maken.

Hopelijk kan ik snel een contract tekenen voor de kamer! Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

Hejdå

1. Ella:
    28 augustus 2017
    Leuk om je te kunnen volgen! Ik weet zeker dat jij daar wel went ook vooral omdat je met de moderne media goed contact kunt houden met thuis. Nogmaals veel succes meisje en een dikke Brabantse knuffel xxx
  2. Mama:
    Lieve Henrieke,
    Wat heb je dit leuk beschreven en fijn dat je al een beetje je draai hebt gevonden. Wat betreft je appartementen: ook dit komt goed. Veel plezier morgenavond in de pub en tot (heel) snel xxx.
  3. Jacqueline:
    28 augustus 2017
    Alle begin is moeilijk. Deze stap zal een groot leerervaringen zijn waar je in de toekomst van kan profiteren. Vervelend dat je niet meteen je spullen in je kamer voor de komende tijd kan zetten. Was voor de andere gezinsleden ook leuk geweest. Hopelijk zitten er meer studenten op de camping. Zetumop je kan het.