Na regen komt zonneschijn - week 36

11 september 2017 - Malmö, Zweden

Hallo allemaal,

Het is weer maandag, dus tijd voor een nieuw berichtje!

Er is een hoop gebeurd sinds mijn laatste bericht, dus hou je stevig vast.

Om te beginnen kreeg ik woensdag eindelijk de sleutel van mijn kamer (het filmpje van mijn lege kamer vindt je onder het kopje video's). Ik heb mijn kamer samen met mama en papa ingericht en op vrijdag waren we eindelijk klaar (ook dit filmpje kun je bij video's vinden). Ik heb het zo huiselijk mogelijk ingericht en het voelt nu ook echt als mijn eigen huisje. Ik heb niet veel, maar zeker genoeg voor de tijd dat ik hier zit.

Als ik wil wassen moet ik naar de wasruimte op het terrein, hiervoor moet je de wasruimte boeken. Dat is wel even wat anders dan dat je thuis gewoon de was in de machine gooit. Je moet van tevoren bedenken wanneer je wilt gaan wassen en heb dan een tijdsperiode van 3 uur om alles te wassen en te drogen. In de wasruimte staan wasmachine's, drogers en droogkasten. Deze droogkasten had ik nog nooit gezien, het is een soort van kledingkast waar vervolgens warme lucht doorheen geblazen wordt. Op deze manier droogt je was snel, terwijl ze niet in de droger hoeven.

Op school is het nog steeds gezellig, we hebben een leuke groep en ik kan goed aansluiting vinden met mijn klasgenoten. Afgelopen week kregen we nieuwe groepjes, waarschijnlijk maken we iedere week nieuwe groepjes.

We hebben tot nu toe 2 gastlessen gekregen van Spanjaarden, deze lessen vond ik niet zo fijn. Dit komt doordat wat ze wilde uitdragen aan ons als klas erg interessant was, maar er vanuit de Spanjaarden een taalgebrek was in de Engelse taal en ze hierdoor niet goed hun kennis overbrachten. Als je een vraag stelde, kreeg je hier geen antwoord op, dan zeiden ze zomaar iets. En een van de professoren zei bij veel onderzoeken die we bekeken 'dit is een goed onderzoek, want het onderzoek heeft veel geld gekost'. Een slecht argument waarom het onderzoek goed zou zijn, als je het mij vraagt. Dit was erg jammer en hierdoor vond ik de eerste gastlessen niet zo leuk.

Maar dat betekend dat het alleen maar beter kan!! Deze week hadden we gastlessen van twee professoren uit Ghana (Afrika). Engels is de voertaal in Ghana en de professoren spraken dit daarom vloeiend :). Deze lessen gingen over het hebben van een handicap in Ghana en de geschiedenis en uitvoering van Sociaal Werk in Ghana en Afrika. Ik vond dit erg leuk en interessant, omdat allebei deze onderwerpen me erg aanspreken. Het is leuk om de verschillen en overeenkomsten tussen verschillende west Europese landen en Afrikaanse landen naast elkaar te kunnen leggen. Aanstaande week hebben we weer les van deze twee professoren uit Ghana en daarna krijgen we weer andere gastlessen.

Naast school heb ik ook deze week deel genomen aan de 'insparken' alleen nu niet iedere dag. Ik ben dinsdagavond naar de Comedy-night gegaan. Dit was in het Engels en hier kwamen internationale stand-up comedians optreden. Erg leuk om te zien en horen!

Woensdag en donderdag ben ik in mijn appartementje bezig geweest met alles inrichten, zijn we op woensdag naar de IKEA gegaan en hebben we verschillende meubelstukken gekocht. O.a. mijn bed en twee extra stoelen.

Donderdag hebben mama en papa overigens een nieuwe fiets voor me gekocht, een echte IKEA SLADDA fiets. Een automaat, ik hoef dus niet zelf te schakelen, maar dit doet mijn fiets voor me.

Op vrijdag hebben we de laatste dingen aan mijn studio gedaan en ben ik met mama boodschappen gaan doen, waarna mama en papa weer naar huis toe gingen. Ze hadden me (vanwege de regen) in de stad afgezet en na het afscheid ben ik met twee vriendinnen naar het Malmö Slott gegaan. Dit was een erg fijne afleiding van het afscheid en hierdoor voelde ik me snel weer beter ^^. Alleen de eerste avond in mijn kamer was het erg stil, nu je weet dat je hier voorlopig alleen bent. Gelukkig heb ik hier mensen om me heen waar ik altijd terecht kan ^^

Malmö Slott, het kasteel van Malmö. Echter heeft hier nooit iemand van adel ingewoond, het kasteel is gebouwd om te fungeren als een gevangenis. Nadat de laatste gevangene eruit ging, werd het kasteel gebruikt om migranten op te vangen. Migranten die tijdens de tweede wereld oorlog in Duitsland vast zaten. Zweden was namelijk in de WO2 'neutraal' ze hielpen Duitsland niet, maar hadden wel nog altijd handel met ze. Zweden is hierdoor nooit bezet geweest. Om deze reden kon Zweden een deal sluiten met Hitler en mochten ze Zweedse gevangenen uit de concentratiekampen halen. Snel werd de nationaliteit niet meer gecontroleerd en zo werden vele mensen uit de kampen gehaald en in Malmö Slott onderdak aangeboden. Na de WO2 is het kasteel omgebouwd tot museum. Het museum bestaat uit vier delen. 1) Natuur; hier vind je alles over dieren en flora en fauna. Van zowel Zweden als andere delen van de wereld. 2) kunst; je kunt meubels  en gebruiksvoorwerpen zien zoals die door de adel gebruikt werd, de oude concertzaal en kerk zien en ze hebben momenteel een tijdelijke expositie over mode. Hier vindt je de geschiedenis van strepen in Zweedse mode en high fashion kleding. 3) de tijdelijke bier expositie; hier lees en zie je alles over de Zweedse geschiedenis van bier. 4) het originele kasteel; hier lees en zie je de geschiedenis van het kasteel en haar functies door de jaren heen.

Op zaterdag regende het erg veel en hard, dus besloot ik binnen te blijven en ben ik begonnen aan Vikings. Een serie over de Vikingen in Scandinavië en hoe zij leefden. Dit is een serie gebaseerd op een saga over de Vikingen gemaakt in Ierland en Canada, dus volledig in het Engels. In de serie worden dingen over de Noorse Mythologie verteld en uitgelegd. Een erg leuke en leerzame serie.

Op zondag was het eindelijk droog, EINDELIJK!! Het heeft van woensdag avond tot en met zondag ochtend vrijwel non-stop hard geregend. Mijn waterkoker was kapot gegaan en dus besloot ik om van het lekkere weer te genieten en naar de MediaMarkt te fietsen. Toen ik thuis kwam video-belde Gerleen me, in Nederland had de familie van mijn moeders kant namelijk de jaarlijkse familiedag. Hier sprak ik met wat familieleden en zo was ik er alsnog een klein beetje bij. In de avond kwamen twee vrienden van me eten. Erg gezellig en na het eten kwam er een ander meisje erbij die ook in dit appartementencomplex woont. Zij merkte op dat mijn studio er echt als een huis uit ziet, terwijl die van haar gewoon erg kaal is met alleen een bed en tafel.

Over mijn telefoon, voor diegene die geïnteresseerd zijn: deze was helaas niet meer te redden door de experts van Tele2 en MediaMarkt. Gelukkig doet MediaMarkt niet zo moeilijk en werd mijn telefoon binnen de garantie opgestuurd naar het reparatiecentrum. Ik heb momenteel een leentoestel, een hyper moderne Samsung Galaxy S3mini. Niets mis mee natuurlijk, alleen heb ik door dit toestel geen internet buiten WiFi. Dus ben ik niet altijd even goed bereikbaar. Maar niet getreurd, de jongen van MediaMarkt zei dat telefoons gemiddeld binnen 2 weken weer terug zijn in het filiaal. Nog iets meer dan één week te gaan dus.

En nu is het weer maandag. Dus alles over komende week, lezen jullie volgende week weer!

Voor diegene die mijn adres willen, moet je me even een berichtje sturen. Dan geef ik dat door.

Hejdå, groetjes Henrieke

1. Drift:
    11 september 2017
    Je kamer ziet er heel gezellig uit. Leuk dat je ons zo op de hoogte houd.
    geniet ervan en groetjes van ons allemaal
  2. Mama:
    11 september 2017
    Weer een drukke week achter de rug. Ben benieuwd naar je volgende verhaal ( al weet ik dat ik daarvoor dit blog niet hoef te lezen 😉. Tot snel 🤗
  3. Jacqueline:
    12 september 2017
    fijn dat je snel een netwerk opbouwt om in je vrijetijd gezellig gezamenlijk te vertoeven. ik ben benieuwd of je niveau van het Zweeds naar tevredenheid was. geniet ze !