Reizen - week 45

13 november 2017 - Malmö, Zweden

Hallo allemaal!

Weer eens een update vanuit Malmö.

Afgelopen week heb ik twee dagen school gehad (dinsdag en woensdag) en woensdag na school besloot ik naar de IKEA te fietsen om een reflectie-vest te kopen. Dit omdat het steeds vroeger donker wordt en de fietspaden hier vaak erg slecht verlicht zijn. Voor mijn eigen veiligheid besloot ik dus 'even' naar IKEA te fietsen, wat 7,5km is vanaf school en 7,5 km vanaf mijn kamer (vanuit hier naar school is het 10km). Ik had de IKEA-app op mijn telefoon, maar die checkte ik niet voor ik in de IKEA bij de fietsspullen stond. Het reflectievest en de reflectiebanden waren uitverkocht en pas op zaterdag weer op voorraad. Ik was dus voor helemaal niets naar IKEA gegaan...

De dag erna had ik met Jules afgesproken om aan een verslag en presentatie te werken die ik vandaag (maandag) had. We maakten dit verslag en de presentatie over een project waarin er getuinierd wordt met mensen binnen het ASD (Autism Spectrum Disorder/ Autisme spectrum). Een project vanuit de Chicago Botanic Garden, waar ze verschillende projecten hebben voor mensen met mentale beperkingen.

Op vrijdag ochtend gingen Jules en ik met de Flixbus naar Göteborg, waar we rond 12:00 aankwamen. Op zaterdag rond 18:30 gingen we met de Flixbus weer terug naar Malmö (heen én terug met de bus was €21,00 p.p.). In de tijd in Göteborg hebben we de Pizzahut en een Chinees restaurant (waar ze geen fooi wilde) bezocht en zijn we naar het natuurmuseum, Slotsskorgen park, de stadsbibliotheek, het stadsmuseum en het scheepvaartmuseum geweest. Daarnaast zijn we op zowel vrijdag als zaterdag naar het Hard Rock gegaan. Vrijdag: voor mijn collectie Hurricane glazen. Zaterdag: voor een T-shirt.

De reis met de bus duurt ongeveer 3,5 uur (Malmö-Lund-Göteberg), deze rit zou met de trein 3 uur duren en dit zou dan tussen de €30 en €40 kosten voor een enkele reis.

Op zondag heb ik vrij weinig gedaan, donderdag t/m zaterdag had ik namelijk niet veel geslapen en op deze dag voelde ik hoe moe ik eigenlijk was. Dus had ik een lekkere chill dag, waarin ik niet veel heb gedaan.

Vandaag had ik school, onze groep was in 5 groepjes verdeeld en iedereen had vandaag zijn presentatie over de projecten waarna we onderzoek hadden gedaan. Deze presentaties duurde de gehele dag. Na school was ik maar weer eens naar de IKEA gegaan (nu met vooraf de voorraad gecontroleerd te hebben) en toen ik thuis kwam zag ik dat de eerste palen van mijn balkon er staan! Nu zal het dus niet lang meer duren voor ik mijn balkon officieel mag gebruiken. Zie 'foto's' voor de foto's van mijn balkon en andere dingen die ik vast leg op camera.

Morgen krijgen we uitleg van een verslag en presentatie die we snel hebben (verslag 20 november, presentatie 28 december). Tot nu toe is het zo vaag dat niemand snapt wat er van ons verwacht wordt en we dus niet kunnen beginnen. In een mail die we van de docent kregen vermelde ze tevens dat het zeer onverstandig is om te beginnen aan het verslag vóór de uitleg van morgen na school en voor de uitleg van de presentatie a.s. woensdag. Kort om, het is weer eens erg slecht geregeld. Dit probleem is vooral problematisch voor 4 klasgenoten van me die a.s. woensdag avond/donderdag avond naar Lapland gaan voor 1,5 week. Zij hebben alleen maandag voor het maken van de presentatie (die 1 uur moet duren) en vrijwel geen tijd om het verslag te schrijven.

Dit is dus weer een irritatie punt van de minor, één van mijn klasgenoten is o.a. door deze reden overgestapt naar een andere minor en veel van mijn mede-studenten zijn steeds minder gemotiveerd voor de lessen en de dingen die we moeten doen. Wat ik dan weer erg storend vind. Ik begrijp hen wel, maar ik wil zelf wel proberen om alles zo goed mogelijk te doen.

Dat was het weer voor vandaag, ik ga nu lekker eten klaar maken!

Hejdå

1. Jacqueline:
    14 november 2017
    ideaal veiligheidsvestje. hij bevalt mij erg goed. is het openbaar vervoer daar duurder dan in Ned. ? een goede instelling om het zo goed mogelijk te doen, meer kun je ook niet doen:]
  2. Wal:
    14 november 2017
    Ik heb ergens een berichtje achter gelaten, misschien zie jij het wel. Groetjes en veel liefs van tante Ans
  3. Henrieke:
    15 november 2017
    Tante Jacqueline, Ik denk dat prijzen wel redelijk vergelijkbaar zijn. Alleen is het openbaar vervoer hier per provincie geregeld en rijd de SJ (NS van Zweden) slechts langs de grote stations. De SJ is echter wel duurder dan de lokale vervoersbedrijven. Voor een kaartje van Oxie naar een Malmö C ben ik 25sek kwijt, dit is dus ongeveer €2,5 voor een enkeltje. Oss-Den bosch kost €4,20 en de reis is ongeveer even ver. Daarnaast gaat de trein slechts 2x in het uur en ben ik met de trein of bus 40 minuten onderweg, de fiets is 30 minuten en ik ben niet afhankelijk van iets of iemand anders afhankelijk dan mijzelf. Dus ik geeft de voorkeur aan fietsen :)
    Als ik hier een abonnement onbeperktreizen wil op de trein (in deze provincie Skåne) ben ik 500sek kwijt (€50) per maand. Dit is dus wel veel voordeliger dan in Nederland.

Tante Ans: Ik krijg een melding van alles wat op mijn foto's, filmpjes en reisverhalen wordt gedeeld. Dus ik zie alles voorbij komen :D